Škola volá a prázdninový režim strieda ten školský. V rozhovore s detskou psychologičkou Kamilou Ryšánkovou sme sa rozprávali o tom, ako deťom uľahčiť prechod na nový režim, aké má výhody a ako pracovať s ich časom a voľnočasovými aktivitami počas dňa. Všetky odpovede na vás čakajú v nasledujúcich riadkoch.
Po letných prázdninách prichádza pravidelne veľká zmena režimu, ktorou je začiatok školského roka. Vnímate vo svojej práci detskej psychologičky nárast klientov v tomto období?
Áno, v období po letných prázdninách je väčšinou nárast klientov výraznejší. Jednak je to tým, že sa väčšina rodín vracia späť z dovoleniek a majú na návštevu psychológa časový priestor, ale aj tým, že ide o obdobie veľkých zmien.
Očakáva sa znovu návrat k režimu, miesto preberá rutina. Témy, ktoré sa darili cez leto zvládať, alebo sa objavovali len v škole sa začínajú opäť hlásiť. Deti tiež môžu zmeniť školu, zmenia sa učitelia, vracajú sa do sociálnych väzieb v triede. To všetko v kombinácii s novými nárokmi zo strany školy.
Tieto výzvy so sebou nesú určitú záťaž. Zároveň sa pod väčší tlak znovu dostávajú aj rodičia a objavuje sa u nich stres, spojený nielen s pracovnými povinnosťami, ale aj s tými školskými.
Ako podľa Vás môže rodič pripraviť svoje dieťa čo najlepšie do školy?
Podľa mňa je dôležité, aby dieťa cez prázdniny bolo dieťaťom a užívalo si leto. Aby si mohlo vydýchnuť, zregenerovať, nechať oddýchnuť hlavu a robiť to, čo ho baví. Návraty naspäť do školy bývajú občas boľavé. Samozrejme sú medzi nami deti, s ktorými zmena režimu nič neurobí a do školského roku hneď zapadnú. Ale sú tu aj deti, pre ktoré sú tieto udalosti náročnejšie na zvládnutie a rodičia vedia, že sa musia pripravovať skôr.
S dieťaťom sa dá približne dva týždne pred začiatkom školského roka postupne vracať k rutine, ktorá zahŕňa napríklad pravidelný čas usínania a vstávania. Ak ide dieťa do novej školy, tak sa tam spoločne môžu zájsť pozrieť, prejsť si trasu, pozrieť sa na fotky na internete.
S deťmi hovorme o škole otvorene. Nie je potrebné ich presvedčovať, že je škola to najlepšie miesto na svete a že s nástupom nového školského roka bude všetko skvelé. Načúvajme deťom a ich obavám, očakávaniam a prianím a to bez toho, aby sme sa snažili hneď nájsť okamžité riešenie.
Akú veľkú dôležitosť pripisujete režimu a pravidelnosti počas školského roka?
Pravidelnosť a režim u detí pomáhajú navodiť pocit istoty, pretože poskytujú predvídateľnosť. Deň je pre nich prehľadný, a to môže viesť k zníženiu stresu zo zmien, ktoré školský rok prináša. Vďaka tomu môžu deti ľahšie naskočiť do školského roka.
Sú pochopiteľne rodiny, ktorým režim a pravidelnosť až tak nevyhovujú, a sú spokojní. Kľúčom k rodinnej spokojnosti je najmä nájdenie rovnováhy, ktorá im v rámci ich rodinného systému vyhovuje tak, aby sa tu všetci členovia cítili bezpečne.
Školáci samozrejme navštevujú veľké množstvo krúžkov. Ako spoznať, že je aktivít už príliš a dieťa nemá dostatok priestoru na odpočinok, alebo skrátka len na to „byť dieťaťom“?
Niekedy tých krúžkov môže byť skutočne mnoho, aj keď si ich dieťa zvolilo samo. Vždy záleží jednak na veku dieťaťa, ale aj na individualite dieťaťa. Ak sa však pozrieme na všeobecné príznaky preťaženia, tak si môžeme všímať veľkú únavu, ospalosť, pocit nedostatočného spánku, alebo častejšiu chorobnosť. Dieťa sa vracia domov podráždené a náladové, ľahko sa môže nazlostiť, alebo konať neobvykle. Občas môže úplne stratiť záujem o veci a aktivity, ktoré ho skôr zaujímali a začať sa uzavierať do seba. Na svoje krúžky sa môže začať sťažovať, alebo zanedbávať prípravu do školy.
Tých príznakov by sa dalo vymenovať viac, ale určite by som spozornela, ak by som si všimla zmeny v správaní sa dieťaťa, pri jeho hre a záujmoch, a ak by sa začali objavovať psychosomatické bolesti ako napríklad bolesti brucha, alebo hlavy.
A na záver – mali by ste nejaké tipy, alebo odporúčania pre rodičov, aby sa im podarilo nastaviť dobrý balans medzi školskými povinnosťami a zábavou v priebehu školského roka?
Určite je dôležité pamätať na to, že aj keď škola hrá v živote dieťaťa veľkú úlohu, tak kľúčová je stále rodina a vzťahy v nej. Nezabúdajte s dieťaťom hovoriť. Pomôcť môže jednoduchá otázka: „Čo sa ti dnes v škole páčilo najviac a čo najmenej?“ Vy o svojom dni môžete hovoriť tiež a zdieľať, že s vám napríklad ráno nechcelo vstávať do práce.
Snažila by som sa sledovať, či má dieťa dostatok času na voľnú hru, ktorú si riadi samo, a všetko v priebehu celého dňa nemá len niekým vedené a štruktúrované.
Pomáhajú režimové veci ako pravidelné časy usínania a vstávania, ale aj pravidelné časy jedla. Jedlo hrá dôležitú úlohu pri učení a pri záťaži, kedy vyvážená strava dodá dieťaťu dostatok energie.
Aj keď máme tendencie všímať si veci, ktoré sa dieťaťu skôr nedaria, alebo nás na nich upozorňuje škola, tak nezabúdajme na veci, ktoré dieťaťu idú a pripomínajme ich. Venujme im pozornosť, snažme sa v nich dieťa podporiť, pretože to môže byť niečo, čo deťom dodá sebadôveru.