Ako vybrať freestyle kolobežku
Redakcia Sportisimo
20.3.2023 • 9 min čítania
Jazda v skateparku, nácvik efektných trikov a bežná jazda na rovnom a hladkom povrchu. Takto vyzerá hlavné využitie freestyle kolobežiek. Ak sa chcete venovať týmto činnostiam, vyberáte v správnej kategórii.
V prípade, že hľadáte skladaciu kolobežku na prepravu na kratšie vzdialenosti, pozrite sa radšej po skladacích modeloch (článok o nich nájdete tu). Kolobežky s nafukovacími kolesami sú zase vhodnejšie na dlhšie výlety alebo športovú jazdu, prečítajte si o nich tu. Určite sa vám bude hodiť aj správne oblečenie s chráničmi a príslušenstvom.
Zhrnutie
- Typ – Na jazdu na asfalte a trénovanie trikov si zvolte robustnejšie street kolobežky. Modely určené do skateparku majú kratšiu a užšiu dosku, čo uľahčuje vykonávanie trikov. Freestyle kolobežky typu dirt zvládnu aj nespevnený terén.
- Výška riadidiel – Poloha riadidiel musí zabezpečiť vzpriamený postoj, ale ruky by nemali byť úplne vystreté. Všeobecne sa odporúča výška riadidiel tesne nad úrovňou pása.
- Materiál a tvar riadidiel – Hliníkové riadidlá sú ľahké, ale oceľové riadidlá sú pevnejšie. Preto ich nájdete na kolobežkách pre pokročilých. Konštrukcia v tvare písmena Y tiež zvyšuje pevnosť riadidiel.
- Veľkosť koliesok – Freestyle kolobežka s väčšími kolieskami ide rýchlejšie, ľahšie prekonáva nerovnosti, ale ťažšie sa ovláda. Štandardný priemer koliesok je 110 mm. Začiatočníci si môžu vybrať menšie kolieska, skúsení jazdci väčšie.
- Tvrdosť a stred koliesok – Tvrdšie kolieská sú rýchlejšie, odolnejšie, ale pocítite s nimi väčšie nerovnosti terénu. Tvrdosť sa vyjadruje číslom a písmenom A, napríklad 86A. Čím vyššie číslo, tým tvrdšie kolieska. Hliníkové stredy dodávajú kolieskam pevnosť.
- Doska – Kratšia a užšia doska vás podopiera pri vykonávaní trikov. Na druhej strane, kolobežky s dlhšou a širšou doskou budú pri jazde stabilnejšie. Okrem rozmerov sledujte aj tvar dosky. Snažte sa vyhnúť modelom s ostrými hranami. Bezpečnejšou možnosťou je krabicový tvar.
- Brzdy – Na freestyle kolobežkách sa inštaluje iba zadná nožná brzda, ktorá sa používa na pribrzdenie. Brzdy môžu byť pružinové alebo typu flex. Druhá možnosť je obľúbenejšia vďaka vyššej odolnosti.
- Vidlica a kompresný systém – Hliníková vidlica je ľahšia, ale drahšia. Oceľová vidlica je lacnejšia, ale zvýši celkovú hmotnosť vašej freestyle kolobežky. Ak sa radíte medzi pokročilých jazdcov, hľadajte bezzávitový systém spojenia dosky s vidlicou.
- Hlavové zloženie – Ovplyvňuje plynulosť pretáčania riadidiel. Guľôčkové ložiská sa nachádzajú v kolobežkách pre začiatočníkov. Skúsení freestyleri uprednostňujú celozapuzdrené ložiská.
- Nosnosť – Nosnosť väčšiny freestyle kolobežiek je 80 až 100 kg. Tieto hodnoty zohľadňujú zvýšené zaťaženie spôsobené častými skokmi a dopadmi. Napriek tomu je lepšie, ak vaša hmotnosť neprekročí predpísaný limit zaťaženia.
Typ
Freestyle kolobežky možno rozdeliť do niekoľkých skupín podľa ich primárneho zamerania. Jednotlivé typy sa líšia najmä svojou konštrukciou.
- Street – Freestyle kolobežky určené na bežnú jazdu po asfalte a trénovanie trikov. Majú širšiu a dlhšiu dosku, predĺžené bývajú aj riadidlá. Hmotnosť kolobežky sa, samozrejme, zvyšuje s veľkosťou konštrukcie.
- Skatepark – Modely do skate parku majú kratšiu a užšiu dosku. Ich dizajn je celkovo subtílnejší, čo uľahčuje manipuláciu s nimi a vykonávanie trikov.
- Dirt – Freestyle kolobežky do nespevneného terénu. Spoznáte ich podľa výrazného vzoru na kolieskach, ktoré môžu byť nafukovacie aj bezdušové (perforované).
Výška riadidiel
Kľúčový parameter z hľadiska správneho postoja, ktorý ovplyvňuje aj to, ako ľahko alebo ťažko sa budú robiť triky. Zatiaľ čo skladacie kolobežky majú výškovo nastaviteľné riadidlá, freestyle modely ich majú pevné. Vďaka tomu lepšie odolávajú nárazom a držia stabilnú polohu. Optimálna výška riadidiel sa v porovnaní s inými typmi kolobežiek mierne líši. Platia tu dve základné pravidlá:
- na kolobežke by ste mali stáť vzpriamene,
- vaše ruky by nemali byť úplne napnuté.
V praxi riadidlá najčastejšie siahajú tesne nad úroveň pása. Problémom by tu boli riadidlá umiestnené príliš nízko. Na kolobežke by ste sa hrbili a spôsobovali si nepríjemné bolesti chrbta alebo krčnej chrbtice. Vyššie riadidlá vám až tak neprekážajú, ale zbytočne komplikujú väčšinu trikov. Samozrejme, najjednoduchšie je vyskúšať si kolobežku osobne. Ak túto možnosť nemáte, pozrite si našu orientačnú tabuľku.
Výška jazdca |
Odporúčaná výška riadidiel |
---|---|
100 – 110 cm |
29 – 34 cm |
110 – 120 cm |
34 – 39 cm |
120 – 130 cm |
39 – 45 cm |
130 – 140 cm |
45 – 50 cm |
140 – 150 cm |
50 – 55 cm |
150 – 160 cm |
55 – 60 cm |
160 – 170 cm |
60 – 65 cm |
170 – 180 cm |
65 – 71 cm |
180 – 190 cm |
71 – 76 cm |
190 – 200 cm | 76 – 81 cm |
Materiál a tvar riadidiel
Pri riadidlách ešte zostaneme. Ide o veľmi dôležitú časť freestyle kolobežky, ktorá musí zvládnuť zaťaženie spôsobené tvrdými dopadmi a nárazmi. Najbežnejšími materiálmi používanými na výrobu riadidiel sú hliník alebo oceľ obohatená o chrómmolybdén. Hliníkové riadidlá sú ľahšie, ale menej pevné pri základnom spracovaní. Preto by si ich mali vyberať začiatočníci a jazdci nižších hmotnostných kategórií. Pre ťažších používateľov a zložitejšie triky sú vhodné odolnejšie oceľové riadidlá.
Stretnete sa s dvoma rôznymi tvarmi riadidiel.
- T-bar – Riadidlá v tvare písmena T sa vyrábajú z dvoch častí. Pri rovnakých rozmeroch bývajú ľahšie. Umožňujú zvoliť užší úchop a mať kolobežku neustále pod kontrolou. Ich charakterom sú vhodnejšie pre začínajúcich freestylerov.
- Y-bar (BMX štýl ) – Vyrobené z viacerých častí, ktoré spolu pripomínajú písmeno Y. Ich konštrukcia je pevnejšia, takže tieto riadidlá nájdete najmä na kolobežkách pre pokročilých.
Najnovším trendom je rozširovanie riadidiel. Široký úchop poskytuje väčšiu stabilitu. Riadidlá a vidlica sa dajú na freestyle kolobežkách otáčať o 360 stupňov.
Veľkosť koliesok
Väčšie kolieska vám poskytnú väčšiu rýchlosť a uľahčia prekonávanie nerovností. Kolobežky s menšími kolieskami sa ľahšie ovládajú. V porovnaní s inými typmi kolobežiek sú kolieska modelov freestyle spravidla menšie – rýchlosť tu nie je taká dôležitá.
Používajú sa štandardné kolieska s priemerom 110 mm. Na kolobežkách pre začiatočníkov sa nezriedka stretávame s kolieskami s priemerom 100 mm, zatiaľ čo pokročilí jazdci sa čoraz viac spoliehajú na kolieska s priemerom 120 – 125 mm.
Ďalším faktorom, ktorý ovplyvňuje výber veľkosti koliesok, je primárne použitie kolobežky. Ak si ju zaobstarávate hlavne na triky, nebojte sa menších koliesok. S nimi budete tieto manévre zvládať lepšie. Ak uprednostňujete jazdu na ulici, oceníte väčšie kolieska.
Tvrdosť a stred koliesok
Okrem veľkosti sa zamerajte aj na tvrdosť a stred koliesok. Mäkšie kolieska poskytujú skvelú priľnavosť, lepšie tlmia nárazy, ale sú pomalšie a rýchlejšie sa opotrebúvajú. Tvrdšie kolieska sú svižnejšie a odolnejšie, ale pocítite s nimi každý kamienok. Tvrdosť sa vyjadruje číselnou hodnotou a písmenom A (napr. 86A). Čím vyššie číslo, tým tvrdšie kolieska. Tvrdosť sa zvyčajne pohybuje v rozmedzí 85 – 91A.
Stred kolieska je zvyčajne vyrobený z plastu alebo hliníka. Na rekreačných freestyle kolobežkách nájdete plastové stredy. Materiál je lacnejší, ale menej odolný. Preto sa do modelov vyššej kvality montujú pevnejšie hliníkové stredy.
Zabúdať by ste nemali ani na ložiská. Tie sú dnes takmer vždy predinštalované v kolieskach. Číslo v označení (napr. ABEC 7) označuje ich presnosť, t. j. v podstate ich rýchlosť. Vyššie číslo označuje rýchlejšie ložiská, maximum je ABEC 9.
Doska
Doska tvorí základ freestyle kolobežky. Jej veľkosť musí, samozrejme, zodpovedať veľkosti obuvi. V tomto ohľade však zvyčajne nie je žiadny problém. Rozmery a hmotnosť dosky však ovplyvňujú jazdné vlastnosti. Kratšie, užšie a ľahšie dosky sú vhodnejšie na triky, pretože vám uľahčia ich vykonávanie. Vďaka týmto vlastnostiam je kolobežka obzvlášť vhodná na používanie v skateparkoch.
Široké a dlhé dosky sú stabilnejšie. Preto sú vhodnejšie na bežnú jazdu. Okrem rozmerov sledujte tvar dosky, najmä jej hrany. Ostré hrany po stranách pocítite napríklad pri nepodarenom triku, pri ktorom sa doska otáča. Krabicový tvar dosky je v tomto ohľade oveľa bezpečnejší.
Brzdy
Freestyle kolobežky majú len nožnú zadnú brzdu. Kolobežku zastavíte stlačením, čo spôsobí trenie medzi brzdou a kolesom. Podobný systém nájdete na niektorých malých mestských kolobežkách. Používajú sa dva základné typy bŕzd.
- Pružinová brzda – je namontovaná na osi s pružinou, ktorá zdvíha brzdu. Časom sa pružina opotrebuje, čo môže viesť k nepríjemnému hluku pri jazde. Pre úplných začiatočníkov je jednoduchšie používať pružinové brzdy.
- Flex brzda – Brzda typu flex je obľúbenejšou možnosťou. Na rozdiel od predchádzajúceho typu je pripevnená k doske. Keď sa stlačí, ohne sa.
Bez ohľadu na typ bŕzd si uvedomte, že brzdenie na freestyle kolobežkách je iné ako napríklad na bicykloch. V tomto prípade ide skôr o pribrzďovanie.
Vidlica a kompresný systém
Vidlica je jedným z najdôležitejších komponentov freestyle kolobežky. Tento komponent spája riadidlá, dosku a koliesko. Zásadne sa teda podieľa na zmenách smeru. Na výrobu vidlice sa používa oceľ alebo hliník. Oceľové vidlice sú lacnejšie, ale ťažšie.
O spojenie medzi doskou a vidlicou sa stará kompresný systém. Práve odolnosť tohto vybavenia do veľkej miery určuje, koľko freestyle kolobežka „vydrží“. Používajú sa dva typy systémov.
- Závitové kompresné systémy – Lacnejšie, ale menej odolné riešenie. Závitový systém sa väčšinou nachádza na kolobežkách pre začiatočníkov.
- Bezzávitové kompresné systémy – Kvalitnejšia možnosť, ktorú by si mali vybrať pokročilí jazdci. Existuje však viacero bezzávitových systémov, takže aj v tejto skupine existujú významné rozdiely. Za najúčinnejšie systémy sa považujú SCS, HIC a IHC.
Hlavové zloženie
Hlavové zloženie alebo headset je de facto ložisko, ktoré je umiestnené v hrdle dosky a zabezpečuje otáčanie hriadeľa riadenia. Kvalita tohto ložiska ovplyvňuje plynulosť otáčania riadidiel. Lepšie jazdné vlastnosti dosiahnete s celozapuzdreným ložiskom. Guľôčkové ložiská používané v lacnejších kolobežkách sa netočia tak hladko. Treba však poznamenať, že tieto rozdiely rozoznajú len skúsení freestyleri.
V závislosti od typu vidlice sa zostava hlavy delí na závitovú a bezzávitovú. V prvom prípade obsahuje hlavové zloženie maticu pre závitovú vidlicu . Plynulejšia a tichšia prevádzka vďaka bezzávitovým kombináciám.
Nosnosť
Otázka nosnosti je pri freestyle kolobežkách pomerne komplikovaná. V dôsledku vplyvu rôznych skokov sa reálne zaťaženie zvýši až trojnásobne v porovnaní s bežnou jazdou. Výrobcovia s týmto faktorom samozrejme pracujú, ale v konečnom dôsledku veľa závisí od konkrétneho použitia kolobežky.
Nosnosť väčšiny modelov sa pohybuje medzi 80 až 100 kg. V praxi však bude kolobežka lepšie znášať človeka s mierne vyššou hmotnosťou počas bežnej jazdy ako extrémne skoky vykonávané ľahším jazdcom.
Páčil sa článok?
Redakcia Sportisimo
Články vychádzajúce zo spolupráce skúsených autorov, produktových špecialistov, nákupcov a ďalších odborníkov