Ako vybrať bicykel – parametre

Redakcia Sportisimo

15.4.2023 • 17 min čítania ▸ 11 min videa

Aj keď sa to nezdá, bicykel je dosť náročný športový kamarát. Preto nie je úplne jednoduché pochopiť všetky parametre súvisiace s výberom. V prvom rade sa cyklista musí rozhodnúť, akým štýlom chce jazdiť a v akom prostredí. Podľa toho si vyberie správny typ bicykla.

Ak však chceme brať výber bicykla vážne, nesmieme zabúdať ani na ďalšie parametre. Aké materiály sa používajú na výrobu rámov? Aké odpruženie si môžem vybrať? A čo plášte, zohrávajú nejakú úlohu? Je toho viac a v tomto článku sa pokúsime načrtnúť, čoho sa držať.

Zároveň však majte na pamäti, že každý typ bicykla má svoje vlastné špecifiká a pri výbere sa každý môže rozhodovať inak. V tomto článku sú však zhrnuté všeobecné rady, ktoré vám pomôžu. Podrobnejšie sme sa jednotlivým typom venovali tu.

Ak chcete svoj bicykel vybaviť ešte viac, poradíme vám v ďalších článkoch, napríklad pri výbere cyklistickej prilby alebo ďalších doplnkov a nástrojov pre základný servis.

Zhrnutie

  • Typ – najprv si ujasnite, v akom teréne chcete jazdiť. Podľa toho si vyberte vhodný typ bicykla. Medzi základné typy bicyklov patria horské (náročný terén), cestné (kvalitné rovné cesty) a trekingové (kompromis medzi týmito dvoma typmi).
  • Rám – medzi jednotlivými rámami sú pomerne veľké rozdiely. Veľkosť rámu vyberajte najmä podľa výšky a ďalších proporcií cyklistu. Ďalej sa pozrite na materiály, pričom najbežnejšie sú hliníkové zliatiny a najdrahšie sú karbónové alebo titánové vyhotovenia. Voliť sa dá aj podľa tvaru, ak napríklad preferujete znížený rám pre ľahšie nasadanie a pod.
  • Kolesá a plášte – pri kolesách je dôležitý najmä priemer. Čím menšie kolesá, tým lepšie jazdné vlastnosti, ale aj horšie tlmenie nárazov. Najbežnejšie sú kolesá s priemerom 27,5 až 29 palcov. Plášte musia byť kompatibilné s priemerom kolesa a môžete si vybrať podľa šírky aj dezénu. Cestné pneumatiky sú tenké a takmer bez dezénu, zatiaľ čo na horskom bicykli môžete použiť širšie pneumatiky s výrazným dezénom.
  • Odpruženie – tlmenie nárazov je užitočné najmä v teréne. Cestné a štrkové bicykle nemajú odpruženie, najčastejšie sa používa odpružená vidlica (hlavne trekingové a horské bicykle) alebo kombinácia odpruženej vidlice a rámu (horské bicykle do ťažkého terénu).
  • Prevody – v minulosti sa najčastejšie používali tri prevodníky a približne deväť pastorkov vzadu, ale modernejšie bicykle majú menej prevodníkov (pokojne aj len jeden) a napríklad kazetu s 11 až 12 pastorkami. Počet prevodových stupňov je síce menší, ale stále dostatočný, čo znižuje hmotnosť a riziko technických problémov.
  • Brzdy – na výber máte strmeňové alebo kotúčové brzdy. Tie prvé sa používajú najmä na cestných bicykloch, kde sa výrazne šetrí hmotnosť. Na trekingových bicykloch ich nájdete pomenej. Na nich začínajú dominovať účinnejšie kotúče, na horských bicykloch je to štandard.
  • Ďalšie komponenty – sedlo by vám malo presne sedieť. Každý cyklista má nejak poskladané sedacie kosti, takže ide hlavne o to nájsť vhodný model. Medzi pedálmi si potom môžete vybrať medzi klasickými platformami alebo nášľapmi, na ktoré však už potrebujete cyclotretry. Môžete sa tiež zaoberať riadidlami a ich šírkou alebo tvarom, prípadne gripmi.

Ukázať bicykle

Typ bicykla

Rozdelenie na rôzne typy bicyklov závisí najmä od toho, akému druhu jazdy sa chceme primárne venovať, čo sme už podrobnejšie opísali v inom článku. Teraz už len stručné zhrnutie základných variantov:

  • horský bicykel – určený na jazdu v náročnejšom teréne (nespevnené lesné cesty, mäkký terén, korene, kamene atď.), širšie pneumatiky s hrubším dezénom, odpružená minimálne predná vidlica (prípadne aj rám), robustnejšia konštrukcia rámu, najčastejšie kotúčové brzdy,
  • cestný bicykel – hlavne na jazdu po kvalitných cestách bez veľkých nerovností, vyššia rýchlosť, úzke pneumatiky bez dezénu, čeľusťové brzdy, bez odpruženia, konštrukcia rámu z ľahkých materiálov,
  • trekingový (krosový) bicykel – hybrid medzi predchádzajúcimi dvoma typmi, univerzálny, ale nevyniká ani v teréne, ani na ceste, určený na cestu a ľahší terén, pneumatiky širšie ako cestné a s jemným dezénom, kotúčové a čeľusťové brzdy (podľa kvality), rám menej robustný a ľahší v porovnaní s horským bicyklom, odpruženie väčšinou len na prednej vidlici.

Z týchto troch základných typov bicyklov sa potom postupne rozlišujú rôzne podkategórie bicyklov, ktoré sa ešte viac približujú špecifickým požiadavkám jednotlivých cyklistov. Ako špeciality môžeme spomenúť napríklad elektrobicykle (väčšinou variant horských bicyklov s elektromotorom), gravel bicykle (vychádzajúce z cestných bicyklov, ale zvládnu aj ľahký terén), mestské bicykle (prispôsobené na jazdu v meste vrátane rôzneho príslušenstva) atď.

Konkrétne je potom potrebné vybrať aj bicykel pre deti. Veľké rozdiely sú v modeloch pre najmenších alebo naopak pre juniorské deti, ktoré sú blízke klasickým bicyklom pre dospelých.

Rám

Rám je prakticky kostra celého bicykla. Mali by ste sa zamerať na jeho správnu veľkosť a tiež na materiál, z ktorého je rám vyrobený. Svoju úlohu zohráva aj celkový tvar rámu.

Veľkosť rámu

Pri výbere veľkosti rámu vám výrobcovia vás uvedú buď označenie dĺžky v palcoch, alebo v centimetroch, alebo konfekčnú veľkosť podobne ako pri oblečení (S, M, L atď.). Ak ide o dĺžku, ide o sedlovú rúrku, ktorá sa meria od stredového zloženia (os pre pedále) po koniec rámu pod sedadlom.

Výrobcovia uľahčujú výber tým, že každú veľkosť prispôsobujú výške cyklistu, ako je uvedené v tabuľke nižšie. Ide však o orientačný údaj a vždy sa oplatí skontrolovať tabuľku určenia pre konkrétny model. Nezabudnite tiež, že nastavenia bicykla pre konkrétneho jazdca potom vychádzajú z nastavenia výšky a polohy sedadla.

Veľkosť rámu súvisí aj s veľkosťou bicykla a vo všeobecnosti platí, že keď cyklista stojí nohami na zemi nad bicyklom, horná rámová rúrka by mala siahať približne 5 cm pod rozkrok. Táto hodnota sa však môže líšiť aj v závislosti od tvaru rámu.

Výška jazdca (cm) Výška rozkroku (cm) Rám horského bicykla (palce)

Rám cestného bicykla (cm)

152 – 160 75 15 – 16 50

162 – 167

76 51
77 52
78 16 – 17 52

170 – 175

79 53
80 54
81 17 – 18 54
177 – 180 82 55
83 18 – 19 56
84 56
85 20 – 21 57

182 – 187

86 58
87 58
88 59
190 a viac 89 22 – 23 60
90 62

Hodnoty v tabuľke sú čisto orientačné a vždy je dobré veľkosť vyskúšať „naživo“ fyzicky v predajni.

Materiál rámu

Materiál rámu výrazne ovplyvňuje celkovú hmotnosť bicykla, ako aj jeho odolnosť. Vždy ide o rovnováhu medzi zložením materiálu, jeho množstvom a dodržiavaním bezpečnostných kritérií. Ideálny rám bude, samozrejme, ľahký a pevný, ale zároveň primerane pružný. Za tieto výhody si však budete musieť priplatiť. Rám je jednoducho jedným z najdrahších komponentov na bicykli.

Pozrime sa teda, aké materiály nájdete na bicykloch:

  • Oceľ – Prakticky sa už nepoužíva, pretože je to veľmi ťažký materiál, ale je pevný a odolný. Problémom je korózia, na ktorú si pri oceli musíte dávať pozor. Výhodou je však slušná flexibilita a absorpcia nerovností. Oceľové rámy sa nachádzajú najmä na lacnejších modeloch bicyklov.
  • Hliník (označenie alu alebo alloy) – Hlavnou výhodou hliníka je jeho nízka hmotnosť (až trikrát ľahší ako oceľ), čo väčšina cyklistov víta. Hliník je vo svojej podstate mäkký, preto sa pri bicykloch musia používať hliníkové zliatiny. Jednou zo známych zliatin je dural, ktorá je vďaka rôznym prímesiam tvrdšia a pevnejšia. Tieto zliatiny sú vo všeobecnosti menej pružné a menej tlmia nárazy. Priemery rúrok hliníkových rámov sú zvyčajne väčšie, čo kompenzuje ich mäkkosť pri zachovaní pevnosti. Je to tiež pomerne lacná možnosť.
  • Karbón – Kompozitné uhlíkové vlákna ponúkajú vynikajúce vlastnosti z hľadiska nízkej hmotnosti a tiež pohlcovania vibrácií, ale musíte si za ne priplatiť. Karbónové rámy sú veľmi pevné a majú dlhú životnosť. Technológia výroby umožňuje vytvárať rámy s rôznymi vlastnosťami (kombinácia pevnejších a ľahších častí). Nevýhodou však je, že rámy sú v určitom smere pôsobenia sily tuhé a silnejšie nárazy z druhej strany môžu byť pre ne osudné, skrátka sú náchylné na prasknutie.
  • Titan – Luxusné možnosti rámov, ktoré sú skôr pre fajnšmekrov, ktorí chcú investovať viac peňazí. Titánové rámy sú veľmi pevné a ľahké, vďaka čomu sa bicykel skvele ovláda. Okrem toho dokonale tlmia vibrácie a odolávajú korózii alebo nárazom. Titán sa nachádza aj v zliatinách s inými prvkami, ako je hliník a vanád. Vysoká cena je spôsobená najmä náročnou výrobou a zváraním.

Tvar rámu

Pri návšteve predajne zistíte, že prakticky žiadny rám nie je rovnaký. Výrobcovia sa hrajú s geometriou, polohou rámových rúrok atď. Možností je naozaj veľa, rámy môžeme rozdeliť do rôznych kategórií.

Prvým je napríklad rozdelenie rámov podľa pohlavia:

  • pánsky rám – typicky vyššia horizontálna rámová rúrka, oveľa bežnejšia,
  • dámsky rám – znížená horizontálna rúrka pre jednoduchšie nasadanie, často používaná na mestských bicykloch.

Rámy sa dajú rozlíšiť aj podľa preferovaného štýlu jazdy:

  • kratší rám – vzpriamenejší posed, pohodlnejšia poloha jazdca na bicykli, šetrí chrbát.
  • dlhší rám – menej pohodlný posed, jazdec viac „leží“ na riadidlách, efektívnejšie pedálovanie, väčšia záťaž na ruky.

Kolesá a plášte

Kam by sme došli, keby sme na bicykli nemali kolesá, že? Najdôležitejšia je ich veľkosť, t. j. priemer. V prípade bicyklov pre dospelých nájdete veľkosti od 26 do 29 palcov. Kolesá s menším priemerom sú obratnejšie, ľahšie a rýchlejšie sa otáčajú a sú ľahšie. Čím väčší je priemer kolesa, tým lepšie prekonáva terénne nerovnosti, ako sú korene a kamene, ale treba brať do úvahy vyššiu hmotnosť.

Situácia je, samozrejme, odlišná v prípade detských bicyklov. Kolesá sú úmerné celkovej konštrukcii a majú priemer od 10 do 24 palcov.

Typ kolesa

Priemer kolesa (palce)

Horské

27,5 a 29 (menej ako 26)

Cestné 28
Trekingové 27 a 28
Detské 10 až 24

V nasledujúcej tabuľke sú uvedené najbežnejšie veľkosti kolies podľa typu bicykla. Na horských bicykloch sa často používali 26-palcové kolesá, ale dnes sú skôr výnimkou a uprednostňujú sa väčšie priemery. Tento rozmer sa používa najmä pri juniorských bicykloch. Pri cestných a trekingových prevládajú 28-palcové priemery.

Plášte

Plášte zabezpečujú samotný kontakt s povrchom, na ktorom sa jazdí. Tie musia, samozrejme, najprv zodpovedať priemerom kolies. Na plášťoch sa však rieši aj ich šírka a tiež vzor.

Vo všeobecnosti platí, že čím širší je plášť, tým väčšia je kontaktná plocha medzi plášťom a zemou. Výhodou je, že širší plášť má dobrú priľnavosť a udrží vás v ťažšom teréne. To všetko však, samozrejme, znamená aj väčší valivý odpor pri jazde, takže pri pedálovaní sa jednoducho viac nadriete.

Výrazný a hrubý vzor (vysoké výstupky s medzerami) ďalej zvyšuje priľnavosť, takže môžete napríklad na nespevnenom povrchu, v blate a podobne prechádzať zákrutami s väčšou razanciou. Na druhej strane na ceste postačí takmer hladký plášť, prípadne s malými výstupkami tesne vedľa seba.

Ako teda vyzerajú plášte pre rôzne typy kolies?

  • horské koleso – šírka od 50 do 75 mm, skôr hrubší vzor, vhodnejší do ťažšieho nespevneného terénu,
  • trekingové koleso – šírka od 35 do 50 mm, jemnejší vzor vhodný na cestu a do ľahšieho terénu,
  • cestné koleso – šírka 20 až 35 mm, najužšie sú určené len na cestu, hrubšie zvládnu stredne ťažký terén, bez dezénu alebo s veľmi jemným dezénom pre nízky valivý odpor na ceste.

Väčšina bicyklov má pod plášťom klasickú cyklodušu, ale existujú aj varianty bez duší. Tie prinášajú úsporu hmotnosti a tiež lepšiu ovládateľnosť v teréne s lepšou priľnavosťou vďaka nižšiemu tlaku. Je však potrebné mať na pamäti, že montáž je náročnejšia a môžete sa zašpiniť, pretože na plášť sa nanáša tzv. mlieko, ktoré utesňuje otvory. Budete tiež musieť častejšie dofukovať alebo dopĺňať mlieko. Bezdušové systémy sú taktiež drahšie.

Odpruženie

Nevytraste si všetky kosti z tela. Ak sa chystáte do terénu na trasu v lese, určite sa oplatí mať odpružený bicykel. Pri neodpruženom bicykli musíte počítať s tým, že najmä vaše ruky dostanú poriadne zabrať od všetkých nárazov.

K dispozícii sú tri základné varianty bicyklov:

  • bez odpruženia,
  • s odpruženou vidlicou,
  • celoodpružený bicykel.

Neodpružené bicykle sú výsadou cestných modelov (alebo gravelov), na nich by bolo tlmenie pre cyklistu prakticky zbytočné, zbytočne by zvyšovalo hmotnosť bicykla a strácala sa energia pri šliapaní. Na rovných asfaltových cestách sa môžete pohybovať krajinou bez toho, aby ste sa museli obávať nerovností.

Kolesá s odpruženou vidlicou sú najbežnejšie, zvyčajne na trekingových modeloch, kde sa oplatí mať bicykel, ktorý tlmí nárazy nerovného terénu. Pre horské bicykle je odpružená vidlica nevyhnutnosťou. K dispozícii sú rôzne systémy tlmenia, či už olejové, alebo vzduchové, navyše si môžete vybrať aj medzi bežnou a uzamykateľnou vidlicou, čo sa hodí, ak viete, že vás čaká dlhý úsek po ceste. Stručne povedané, „vypnete“ pružinový efekt.

Poslednou možnosťou sú celoodpružené bicykle. Ide o horské bicykle (zjazdové špeciály atď.), ktoré majú okrem odpruženej vidlice aj rám so zložitejším systémom tlmenia. Celoodpružené bicykle si už cyklisti vyberajú do náročného terénu s ťažkými prekážkami a skokmi. Modernejšie odpružené rámy tiež účinne eliminujú straty energie pri šliapaní.

Prevody

O samotný pohyb bicykla sa stará systém ozubených koliesok. V prednej časti pedálov sú prevodníky (1 až 3, väčší priemer) a v strede zadného kolesa je kazeta s pastorkami (tiež nad 10, menší priemer). Medzi prednými a zadnými ozubenými kolieskami je natiahnutá reťaz, vďaka ktorej sa cez ozubené kolieska prenáša energia pedálovania na zadné koleso.

Cyklista môže pri jazde vďaka prehadzovačke (vzadu) a prešmykaču (vpredu) vyberať, na ktorom koliesku reťaz bude. Týmto spôsobom môže regulovať náročnosť prevodu, t. j. akú silu musí vynaložiť pri šliapaní do pedálov. Ľahšie prevody sú vhodné na stúpanie, zatiaľ čo ťažšie prevody vám poskytnú väčšiu rýchlosť na rovine a pri zjazde z kopca. Ovládanie prevodov sa nachádza priamo na riadidlách.

Počet prevodov

Celkový počet prevodov je založený na násobku počtu ozubených kolies. Ak sú vpredu tri a vzadu deväť, bicykel má spolu 27 prevodov. Je to však len teoretická hodnota. Po prvé, nemali by ste reťaz príliš krížiť, t. j. nemali by ste používať napríklad najväčšie koleso vpredu a najväčšie koleso vzadu súčasne, pretože sa tým reťaz naťahuje a ničí. Po druhé, pri rôznych kombináciách prevodov zistíte, že niektoré z nich sú z hľadiska náročnosti takmer identické.

Preto sa pri novších motocykloch často upúšťa od tradičnej kombinácie troch prevodníkov a volia sa dva alebo dokonca len jeden s väčším počtom pastorkov vzadu. Znižuje sa tým hmotnosť bicykla a tiež riziko technických problémov, ako sú pády reťaze a podobne. S jednoprevodníkom okrem toho ovládate iba prehadzovačku, manipulácia s prešmykačom odpadá.

  • trojprevodník – často na základných horských a trekingových bicykloch, zvyčajne kombinácia 3 × 9, t. j. 27 prevodov, postupne sa od neho ustupuje,
  • dvojprevodník – postupne sa objavuje častejšie na horských bicykloch, bežný je aj na cestných bicykloch, zvyčajne v kombinácii s kazetou s 10 až 11 rýchlosťami, spolu 20 až 22 prevodov,
  • jednoprevodník – opäť predovšetkým pre lepšie horské bicykle a cestné bicykle, často spolu s kazetou s 11 až 12 pastorkami (spolu 11 až 12 prevodov).

Brzdy

Ak chcete jazdiť na bicykli ako na pretekoch, musíte vedieť aj rýchlo brzdiť. Nikdy neviete, kedy sa za zákrutou objaví nečakaná prekážka alebo vám pod bicykel vbehne pes. Každý by sa mal z bezpečnostných dôvodov uistiť, že brzdový systém jeho bicykla funguje správne.

Na kolesách existujú dva základné brzdové systémy. Jednoduchšie a lacnejšie sú čeľusťové brzdy (nazývané aj v-brake alebo v-brzdy), ktoré po stlačení brzdovej páčky na riadidlách cez lanko zomknú čeľuste okolo ráfika kolesa, čím zablokujú jeho otáčanie. Používajú sa predovšetkým na cestných bicykloch a lacnejších trekingových a horských bicykloch.

Zložitejším a drahším systémom je kotúčová brzda, ktorá funguje podobne ako brzdy v aute. V strede otáčania oboch kolies sa nachádzajú kovové kotúče s brzdovým systémom s doštičkami. Stlačte brzdu na riadidlách, doštičky sa spoja a zablokujú kotúče, čím zastavia otáčanie kolesa. Systém je buď mechanický (lanko), alebo hydraulický (kvapalina). Kotúčové brzdy nájdete na lepších horských a trekingových bicykloch, graveloch atď.

Typ bŕzd Výhody Nevýhody
Čeľusťové

+ ľahké

+ lacné
+ jednoduchšia údržba (výmena vložiek alebo lanka atď.)

– môžu mať horší výkon vo vlhkých podmienkach

– celkovo menej účinné pri náhlom brzdení

Kotúčové

+ veľmi účinné

+ dobrá funkcia za všetkých podmienok

– vyššia hmotnosť

– nákladnejšie na obstaranie a údržbu
– zložitejší systém, nastavenie

Ostatné komponenty

O najdôležitejších častiach bicykla sme už hovorili, ale to nie je všetko. Pozornosť môžete venovať aj niekoľkým ďalším dielom, ktoré vám zabezpečia príjemný zážitok z jazdy na bicykli.

Sedadlo

Pre mnohých cyklistov je to veľmi dôležitá súčasť, pretože práve cez sedadlo ste v kontakte s bicyklom. Ak prídete do vybaveného obchodu, zistíte, že nájdete naozaj veľa rôznych variantov sedadiel, takže voľbu môžete prispôsobiť presne podľa svojich potrieb.

Jedným z parametrov je šírka. Cyklistické sedadlá sú do veľkej miery navrhnuté s ohľadom na konkrétne pohlavie, pretože muži a ženy majú fyziologické rozdiely v polohe sedacích kostí. Výber je však veľmi individuálny, každý jednoducho uprednostňuje niečo iné:

  • užšie sedadlá – preferujú muži, vhodná šírka okolo 143 mm,
  • širšie sedadlá – hlavne pre ženy, vhodná šírka okolo 155 mm.

Rekreačné modely sedadiel môžu byť široké až 175 alebo 190 mm, ale vždy je potrebné zabezpečiť, aby zvolená šírka zodpovedala rozloženiu sedacej kosti. Sedadlá sa líšia aj podľa celkového tvaru alebo napríklad výstelky. Zatiaľ čo rekreačné sedadlá majú hrubú vrstvu mäkkej výstelky, často existujú sedadlá s gélovou vložkou, zatiaľ čo v pretekárskych modeloch je všetko podriadené výkonu. Sedadlo je úzke, veľmi tvrdé a ľahké.

Svoju úlohu zohráva aj konštrukcia, ktorá sa môže líšiť podľa štýlu jazdy, takže existujú sedadlá pre cestné bicykle, horské bicykle atď. Pokiaľ ide o konštrukčné varianty, je dobré mať na pamäti, že cyklistika nie je šport, ktorý je šetrný k citlivým oblastiam, najmä pre mužov. Môže dôjsť k zníženiu prietoku krvi do penisu atď. Ak plánujete tráviť v sedadle veľa času, hľadajte model s priehlbinou, ktorá tento problém rieši a zároveň sedadlo dobre odvetráva.

Sedadlo si môžete zaobstarať aj s rôznymi doplnkami, či už ide o rôzne poťahy, čistiace prostriedky atď. Zaujímavým variantom sú modely so zabudovanou blikačkou. Určite vám odporúčame sedadlo fyzicky vyskúšať.

Kľuky a pedále

Kľuky vedú od stredovej konštrukcie k pedálom a ich úloha je jednoduchá, jednoducho prenášajú energiu šliapania z pedálov na prevody. Dôležitý je pri nich najmä materiál a celková hmotnosť a aj tu platí, že ak si priplatíte, dostanete kľuky vyrobené z kvalitných, odolných zliatin s nízkou hmotnosťou.

Pri pedáloch už máte na výber viac možností. Základné typy pedálov sú:

  • klasické a platformové – plochá široká základňa s výstupkami, ktoré zabraňujú skĺznutiu podrážky z pedála, nie je potrebná špeciálna obuv (existuje aj špeciálny magnetický variant, kde potrebujete obuv s magnetom na podrážke),
  • nášľapové – menšie pedále so zámkom, ktorý presne pasuje na cyklistické tretry, ktoré musia byť kompatibilné.

Ďalším faktorom pri pedáloch je opäť materiál. Odporúčame vyhnúť sa lacným plastovým pedálom a vybrať si odolnejšie pedále, napríklad vyrobené z rôznych zliatin.

Nezabudnite, že bicykle sa môžu predávať aj bez pedálov, pretože výrobca počíta s tým, že cyklista si chce tento komponent vybrať podľa vlastných preferencií, napríklad podľa toho, aké má tretry.

Riadidlá a gripy

Rovnako ako pri väčšine ostatných dielov je dobré zvážiť, z akého kovu sú riadidlá vyrobené. Zloženie materiálu bude väčšinou podobné zloženiu rámu a ostatných komponentov. Môžete si vybrať aj podľa tvaru (rovný/lomený) a dôležitá je aj ich šírka. Vďaka širším riadidlám sa bicykel lepšie ovláda (horské bicykle), ale sú ťažšie a niektorým ľuďom nemusí vyhovovať, keď majú ruky ďalej od seba. Užšie riadidlá sa zvyčajne používajú na cestách, kde je dôležitá nižšia hmotnosť a aerodynamika.

Môžete si tiež vybrať tvar konca riadidiel. Pri horských bicykloch často nebýva žiadne, jednoducho sa nechá rovný koniec. Potom sú tu takzvané rohy, čo sú krátke rovné rukoväti na koncoch riadidiel smerujúce nahor. Typické pre cestné bicykle sú riadidlá v tvare baraních rohov, ktoré sa nazývajú aj barany a sú dlhšie a zakrivené tak, aby cyklistovi poskytli športovejšiu polohu.

Na riadidlá môžete dať aj gripy, pretože držať holú kovovú rúru v ruke niekoľko hodín by asi nebolo pre nikoho veľmi pohodlné. Gripy možno na riadidlá nasadiť alebo namotať. Často sa vyrábajú ergonomicky tvarované verzie s oporou dlane, aby sa vám čo najpohodlnejšie držali. Je dôležité, aby ruka neskĺzavala z gripu. Ak používate rukavice, gripy by v nich mali byť pohodlné.

Ukázať bicykle

Páčil sa článok?

Redakcia Sportisimo

Články vychádzajúce zo spolupráce skúsených autorov, produktových špecialistov, nákupcov a ďalších odborníkov