Keď jar volá. Ako pripraviť korčule a kolobežku na sezónu?

Petr Pohůdka

29.3.2023 • 4 min čítania

S príchodom jarného počasia nás pomaly začína lákať, aby sme po niekoľkých mesiacoch opäť vytiahli kolieskové korčule alebo kolobežku z pivnice. Pred prvou jazdou sa však uistite, že vaše vybavenie prežilo zimu bez ujmy. Na čo nezabudnúť?

Inline korčule, ale aj kolobežky sú relatívne nenáročné na údržbu. Základný servis by ste mali zvládnuť aj sami, aj keď nie ste vychýrený domáci majster. Jarná údržba, samozrejme, závisí aj od toho, ako ste zariadenie uložili na konci minulého roka.

Pozornosť si zaslúžia najmä kolesá

Pozrime sa najprv na kolieskové korčule. Najskôr ich poriadne vyčistite. Stačí handrička a vlažná voda. Ak ste si po poslednej jazde korčule vyčistili, máte teraz o starosť menej.

Ďalej sa pozrite na kolieska. Skontrolujte, či nie sú poškodené alebo nadmerne opotrebované. V takom prípade ich musíte vymeniť. Nerovnomernú mieru opotrebovania koliesok korigujte zmenou ich polohy. Znamená to, že vymeníte napríklad prvé koliesko za tretie, druhé za štvrté atď. Spôsob výmeny koliesok je podrobne vysvetlený v článku Ako na údržbu inline korčúľ.

Nie je potrebné vymeniť ložiská?

Skontrolujte, či sa kolieska správne otáčajú a nevydávajú žiadne neobvyklé zvuky. Problémy v týchto oblastiach bývajú spôsobené stavom ložísk. Pre začiatok by malo stačiť vyčistiť ich a namazať vazelínou alebo špeciálnymi olejmi.

Ak ani toto nepomôže, ďalším krokom je výmena ložísk. To isté platí aj pre problémy so zapuzdrenými ložiskami, ku ktorým sa nedostanete. V prípade potreby kolieska po servise riadne dotiahnite. Utiahnutie však skontrolujte aj v prípade, že ste s kolesami nijako nemanipulovali. Údržba ložísk vás čaká aj pri skladacích kolobežkách s pevnými (nenafukovacími) kolieskami.

V akom stave je brzdový kolík?

Ale späť k inline korčuliam. Okrem koliesok je potrebné skontrolovať aj brzdový kolík. Tu toho veľa nenavymýšľate. Ak je kolík veľmi opotrebovaný, musíte ho vymeniť. Výrobcovia si často pomáhajú vyznačením čiary priamo na kolíku. V okamihu, keď sa guma dostane na túto úroveň, je čas na výmenu. Môžete sa riadiť aj pocitom z jazdy – pri príliš zodratom kolíku budete pri brzdení dvíhať nohu neprirodzene vysoko.

Nakoniec skontrolujte, či na korčuliach správne fungujú všetky šnúrky, pracky a suché zipsy. Rýchlo skontrolujte aj chrániče, prilby a potom môžete bez obáv vyraziť na prvú jarnú jazdu.

Zobraziť vybavenie na inline korčule

Postup pri kolobežkách sa líši podľa typu

Príprava kolobežky na jar bude pravdepodobne ešte rýchlejšia. Začnite opäť so základným čistením. Záleží aj na tom, či máte kolobežku s pevnými, alebo nafukovacími kolesami. K pevným kolieskam pristupujte podobne ako pri inline korčuliach – zhodnoťte ich celkový stav, opotrebovanie ložísk a v prípade potreby kolesá (alebo ložiská) vymeňte.

V prípade nafukovacích modelov budete musieť skontrolovať plášte a pravdepodobne ich dofúknuť. Skontrolujte, či sa kolesá správne otáčajú, a prezrite si aj ich výplet. Ak však kolobežka v tomto smere slúžila na konci minulej sezóny dobre, nemali by nastať žiadne komplikácie.

Akékoľvek problémy pri otáčaní kolies môžu byť spôsobené viacerými faktormi, od poškodenia ložísk náboja až po nesprávne nastavenú ráfikovú brzdu. Pre bežných používateľov v týchto situáciách môže byť vhodnejšie obrátiť sa na odborný servis. Skúsenejší jazdci si môžu pomôcť sami, napríklad pomocou rôznych videonávodov. Pri kolesách nezabudnite skontrolovať dotiahnutie rýchloupínacích kolíkov alebo matíc.

Brzdy, zloženie hlavy a hurá na čerstvý vzduch

Potom venujte osobitnú pozornosť fungovaniu bŕzd. Na kolobežkách sa zvyčajne používajú takzvané V-brzdy (V-Brake), teda ráfikové brzdy. Počas zimnej prestávky by sa s nimi nemalo nič stať. V prvom rade je potrebné skontrolovať brzdové segmenty a lanká.

Nefunkčné diely sa musia, samozrejme, vymeniť. V prípade segmentov vás o úrovni opotrebenia informuje najmä stav drážok (alebo skôr ich absencia). Nevyhovujúce lanká a bowdeny vám o sebe zvyčajne dajú najavo rozštiepením alebo nalomením.

Nakoniec sa pozrite aj na zloženie hlavy – zostavu ložísk zodpovednú za otáčanie riadidiel. Za normálnych okolností by to malo byť bezúdržbové miesto. Preto stačí skontrolovať dotiahnutie. Aj v tomto prípade je lepšie riešiť potenciálne problémy (napr. zasekávanie vidlice) s odborníkmi, pretože príčin môže byť viacero. Problémy by ste však pravdepodobne pocítili už pri poslednej jazde. Príprava na jar sa skončila, konečne môžete vyraziť na jazdu!

Ukázať príslušenstvo na kolobežky

Páčil sa článok?

Petr Pohůdka

Športový nadšenec, milovník cestovania a fotografovania