Ako na základný servis a údržbu bicykla

Redakcia Sportisimo

15.4.2022 • 8 min čítania

Jazda na bicykli nie je len o šliapaní do pedálov. Nevyhnutne k nej patrí aj starostlivosť o bicykel. Primeraná údržba zabezpečí správnu funkčnosť a dlhú životnosť bicykla. Aké úkony by ste nemali vynechávať?

Údržba bicykla rozhodne nepatrí medzi najobľúbenejšie činnosti. Skúsení cyklisti však veľmi dobre vedia, že je to skrátka potrebné. Ak zanedbáte starostlivosť o bicykel, riskujete, že váš bicykel vás nechá v štichu ďaleko na cestách, a čo je dôležitejšie, skrátite celkovú životnosť vášho bicykla.

V nasledujúcom článku sa okrem iného dočítate:

  • čo patrí do základnej údržby bicykla,
  • čo potrebujete na starostlivosť o svoj bicykel,
  • ako skontrolovať brzdy,
  • kedy namazať reťaz,
  • ako vymeniť dušu,
  • akú časť údržby môžete vykonať sami a akú môžete prenechať odborníkom zo servisu.

Ukázať vybavenie na servis a údržbu bicyklov

Servis bicykla sa nezaobíde bez základného príslušenstva, o ktorom si môžete prečítať v tomto článku. Pozornosť však venujeme aj samotnému výberu bicyklov, a to z hľadiska typov a parametrov. Nezabúdame však ani na detské bicykle alebo odrážadlá a mnohé iné.

Umývanie bicykla

Prvý krok zvládne naozaj každý. Ide o umývanie bicykla. Považujete špinavý bicykel len za estetický problém? Rýchlo vás vyvedieme z omylu. Usadzovanie nečistôt má veľmi negatívny vplyv na komponenty bicykla. Bahno a iné nečistoty poškodzujú lak a môžu viesť ku korózii, zničeniu komponentov: napríklad prešmykač nebude správne radiť atď. Samozrejme, čím dlhšie zostáva špina na bicykli, tým horšie.

Stačí vedro s teplou vodou, trocha čistiaceho prostriedku a metlička, mäkká kefa alebo špongia. S metličkou sa nedostanete všade, ale na základnú údržbu to stačí. Perfekcionisti môžu použiť zubnú kefku na menej prístupné miesta. Rám a kolesá vyčistite vodou so saponátom. Nakoniec nezabudnite tieto časti umyť čistou vodou a osušiť bicykel handričkou.

Vyhnite sa používaniu vysokotlakových čističov (vapiek). Voda by sa dostala aj na miesta, kde by mohla skôr uškodiť.

Mazanie reťaze

Reťaz si vyžaduje trochu inú starostlivosť. V ideálnom prípade ju umyte špeciálnou umývačkou na reťaz. Je to malý nástroj, ktorý naplníte čistiacim prostriedkom a pripevníte na reťaz. Potom otáčate pedálmi. Jednotlivé časti reťaze potom prechádzajú cez kefy umiestnené v práčke.

Po vyčistení je potrebné reťaz opäť namazať. Najčastejšie používané mazivá sú vo forme spreja alebo kvapiek. Jednoducho ich naneste na čistú, suchú reťaz, nechajte pôsobiť a potom prebytočné mazivo zotrite handričkou.

Frekvencia mazania reťaze závisí nielen od počtu jázd, ale aj od terénu alebo počasia. Pre bežných cyklistov stačí reťaz namazať približne raz za mesiac, pre pravidelných jazdcov je interval oveľa kratší. Vo všeobecnosti je lepšie reťaz mazať menej, ale častejšie. Reťaz si zaslúži vašu pozornosť aj po daždi alebo po jazde cez kaluže. Ak necháte bicykel po jazde mokrý, prvá vec, ktorá začne korodovať, je reťaz.

Výmena reťaze

Okrem prípadnej korózie skontrolujte aj spoje reťazových článkov. Po prejdení približne 500 až 800 km skontrolujte pomocou špeciálneho meradla, či reťaz nie je príliš natiahnutá. Ak áno, vymeňte ju. Životnosť reťaze sa zvyčajne pohybuje medzi 1 000 až 1 500 km. Používanie vyťahanej reťaze môže poškodiť iné časti kolesa, napríklad pastorky na kazete alebo prevodníky.

Kontrola bŕzd

Asi nemusíme veľmi vysvetľovať, prečo je pravidelná kontrola bŕzd absolútne nevyhnutná. S nesprávne fungujúcimi brzdami si koledujete o poriadne problémy. V prípade ráfikových bŕzd sa najprv pozrite na brzdové doštičky. Táto časť sa opotrebúva trením o kovový ráfik. Uistite sa, že doštičky majú stále rovný vzor. Pri stlačení brzdových pák by mali byť súčasne pritlačené k ráfiku.

V prípade ráfikových a mechanických kotúčových bŕzd vymeňte raz ročne lanká a bovdeny. Bovden slúži ako káblové vedenie pre oceľové lano.

Servis bŕzd patrí medzi zložitejšie úkony. Každá chyba alebo neznalosť sa vám môže veľmi nepríjemne vrátiť. Preto nie je na škodu prenechať túto časť na profesionálny servis. Najmä do údržby hydraulických bŕzd sa určite nepúšťajte, ak si nie ste stopercentne istí, ako postupovať, a ak nemáte správne vybavenie. Ak brzdová páka nekladie odpor, je potrebné brzdy odvzdušniť.

Výmena brzdových doštičiek

Brzdové doštičky v kotúčových brzdách tiež podliehajú opotrebovaniu. Zručnejší domáci majstri si ich môžu vymeniť sami. Stačí vybrať koleso z vidlice a vybrať doštičky zo strmeňa. Ak zistíte, že doštičky sú v prijateľnom stave, môžete ich jednoducho z oboch strán očistiť brúsnym papierom. Nevyhovujúce kusy, ktoré škrípu alebo vŕzgajú, vymeňte za nové. Vyčistite aj okolie piestov.

Pred vložením doštičiek otvorte piesty, vložte doštičku do strmeňa a zaistite ju. Opakovaným stláčaním brzdovej páky nastavte správnu vzdialenosť medzi doštičkou a strmeňom. V prípade mechanických bŕzd môžete ešte nastaviť krok páky na priľahlých skrutkách alebo posunutím lanka.

Kolesá a plášte

Pozornosť by ste mali venovať aj kolesám a plášťom. Najskôr vykonajte rýchlu kontrolu pohľadom. Sú všetky drôty vo výplete kolesa? Začínajú sa niektoré z nich uvoľňovať? Potom zdvihnite bicykel z jednej strany a nechajte koleso voľne rotovať. Malo by sa otáčať hladko a bez kolísania. Rovnaký postup zopakujte aj pri druhom kolese.

V prípade plášťov sa zamerajte predovšetkým na vzor. Opotrebované plášte by sa mali okamžite vymeniť. Nezabudnite skontrolovať stav bočných častí plášťa, t. j. oblastí, ktoré sa počas jazdy vôbec nedotýkajú zeme. Občas sa tu vyskytujú aj malé praskliny.

Nahustenie

Správne nahustenie pneumatík, a teda aj duší v plášťoch, je tiež rozhodujúce pre pohodlnú a bezpečnú jazdu. Neexistuje jednotná hodnota tlaku v plášťoch, závisí najmä od typu bicykla a jeho zaťaženia (čím vyššie je zaťaženie, tým vyšší by mal byť tlak v plášťoch). Odporúčaný rozsah nájdete označený na boku plášťa. Ak je na plášti uvedená len jedna hodnota, ide o maximálny tlak stanovený výrobcom. V žiadnom prípade ju neprekračujte.

Pri jazde po asfaltových a spevnených cestách je vhodnejšie plášť viac nahustiť, aby sa lepšie valil. Na druhej strane oceníte mierne podhustené plášte pre lepšiu trakciu. Pumpičky s tlakomerom vám poskytnú prehľad o miere nahustenia.

Výmena duše

Každý cyklista by mal byť schopný vymeniť dušu . Samozrejme, v servise vám s tým radi pomôžu, ale nikdy neviete, ako ďaleko od civilizácie sa vám „podarí“ dostať defekt. Preto so sebou vždy vozte pumpičku, montpáky, náhradnú dušu a lepiacu súpravu, pomocou ktorej môžete vyriešiť drobné defekty. Ako postupovať pri výmene duše?

  1. Vyberte koleso z vidlice.
  2. Montpáku vložte medzi plášť a ráfik. Obtiahnite po celom obvode ráfika. Týmto spôsobom sa plášť uvoľní a vy budete môcť dušu vybrať.
  3. V závislosti od rozsahu defektu a dostupného príslušenstva dušu zalepte alebo ju vymeňte za novú.
  4. Pred vložením vnútornej duše dôkladne skontrolujte plášť – zvnútra aj zvonka. Mohol by tam byť napríklad úlomok, kamienok alebo iný pôvodca problému. Pre istotu skontrolujte aj ráfik, niekedy je duša poškodená drôtom z výpletu z vnútornej strany.
  5. Ak je všetko v poriadku, dušu mierne nafúknite, aby držala tvar, a vložte ju do plášťa. Pri nasadzovaní na ráfik začnite ventilom. Pomocou montpáky opäť upevnite plášť na ráfik.
  6. Nafúknite vnútornú dušu približne do polovice a skontrolujte, či je plášť správne usadený po celom obvode. Ak musíte upraviť plášť, mierne spusťte dušu.
  7. Nafúknite dušu na predpísanú hodnotu. Nasaďte koleso späť na vidlicu a utiahnite ho. Vodidlo brzdy vráťte do pôvodnej polohy. Teraz môžete opäť vyraziť.

Radenie

Ďalšia oblasť, ktorú odporúčame zveriť vyškolenému servisnému personálu. Radiaci systém by mal pracovať ticho a presne. Prípadné problémy sa zvyčajne prejavujú hlukom, pomalým alebo ťažkým radením alebo preskakovaním reťaze.

Kontrola radenia sa začína pri prehadzovači. Bez jeho kalibrácie sa nedá správne nastaviť ani prešmykač. Presnejšie nastavenie si vyžadujú aj riadiace lanká. Tie sa používaním vyťahujú. Skrutky na riadiacich páčkach vám pomôžu lanká nastaviť.

Väčšie zásahy nie je možné vykonať bez uvoľnenia upevňovacej skrutky a dotiahnutia lanka. Niekedy je nutné aj upraviť polohu prehadzovača alebo prešmykača. Radeniu prospeje, ak raz ročne vymeníte lanká a bovdeny.

Kedy navštíviť servis?

Pri čítaní ďalej ste už zistili, ktoré činnosti môžete ľahko zvládnuť sami a kedy sa musíte spoľahnúť na pomoc odborníkov. Okrem umývania bicykla by ste mali zvládnuť aj minimálne:

  • výmenu a nahustenie plášťa,
  • výmenu duší,
  • mazanie reťaze,
  • základnú kontrolu bŕzd.

V prípade bŕzd je to naozaj len otázka včasného zistenia, že s nimi niečo nie je v poriadku. Opravu už môžete zveriť do rúk skúsenejšej osoby. To isté platí pre chyby vo výplete kolies, nastavení prehadzovača a iné zložitejšie opravy.

Považujete sa za zručného mechanika a veríte, že všetky tieto úlohy zvládnete sami? Skvelé, mnohé z týchto opráv môžete robiť aj doma. Nezabudnite však, že zamestnanci servisného strediska sa údržbou bicyklov zaoberajú každý deň. Takže majú oveľa viac skúseností a zvyčajne aj kvalitnejšie vybavenie. Mali by byť schopní rýchlejšie a lepšie zvládnuť odhalenie poruchy a následnú opravu.

Prvá kontrola v odbornom servise sa zvyčajne odporúča po 500 km. Druhá nasleduje, keď bicykel najazdí dvojnásobok kilometrov. Potom by ste mali vždy zabezpečiť kontrolu po ďalších tisíc kilometroch. Všeobecne odporúčame návštevu servisu pred každou sezónou a po nej v závislosti od počtu najazdených kilometrov alebo porúch.

Riešenie predsezónneho servisu v predstihu

Predsezónny servis by mal byť absolútne nevyhnutný. Po niekoľkomesačnej prestávke potrebuje bicykel dôkladnú kontrolu. Predsezónnu údržbu však nenechávajte na poslednú chvíľu. Po prvom jarnom oteplení predajne bicyklov zvyčajne praskajú vo švíkoch a časy čakania môžu byť nepríjemne dlhé. Bicykel by ste mali na jar pripraviť v predstihu v priebehu januára alebo februára.

Ak neplánujete ísť do servisu na posezónnu kontrolu, bicykel aspoň riadne vyčistite a uložte na suchom a teplom mieste. V ideálnom prípade na zimu namažte pohyblivé časti kolesa a znížte prevodové stupne. Tým sa zníži napätie laniek.

Ukázať vybavenie na servis a údržbu bicyklov

Páčil sa článok?

Redakcia Sportisimo

Články vychádzajúce zo spolupráce skúsených autorov, produktových špecialistov, nákupcov a ďalších odborníkov